D. 28. Nov. 2016 holder vi igen et morgeninspirations møde om lederens kommunikation.

 

autSom opfølgning på indlægget Gratis morgeninspiration: Kan man træne autentisk kommunikation? (1) har vi bedt vores samarbejdspartner Lisbeth Holdt Jørgensen fortælle lidt om temaet for morgeninspirationen.

Vi håber du vil deltage og glæder os til at se dig på dagen.

Tilmeldingsfrist: 21. Nov., 2016
De praktiske detaljer finder du på dette link. Tilmeldingen sker nederst linkets side: (Kursus 0-05)

 

Gode Råd

Lisbeth(af Lisbeth Holdt Jørgensen, uddannet skuespiller og cand. mag. i Audiologopædi, og retorik og mangeårig voice coach på Det Kongelige Teater og underviser på Det Kongelige Ledelsesakademi. Underviser for DJØF, Advokaternes HR og er gæstelærer på Xi’an Jiaotang Liverpool University, Kina. Hun har trænet ledere og kommunikatører fra bl.a. Novo Nordisk, Lego og Danske Bank og er indehaver af Voice Incorporated.)

 

Det er en fryd at lytte til en person som formår at tale på en måde, så du bare har lyst til at lytte. Du bliver fanget ind af budskabet. Pauserne giver dig plads til at mærke, hvordan det der bliver sagt, relaterer sig til din virkelighed. Du mærke entusiasmen fra taleren og det giver dig energi.

Til gengæld er det lige modsat, når det er en taler, der ikke er rar at høre på. Tiden bliver lang, tankerne flyver, du bliver slap i kroppen og keder dig bravt.

Men hvad er det der går galt, når folk spilder din tid og ikke tager sig sammen, så du får lyst til at lytte?

Hvem ville ikke gerne lige have et par gode råd til vedkommende, så man kan holde det ud.

Vi kan selvfølgelig sige, at de skal tale højere, men så risikerer vi nærmest at de råber og det holder ikke i længden.

Vi kan også sige, at de skal tale langsommere, men så kan det blive dræbende kedeligt i stedet for at det gik over stok og sten.

Vi kan måske sige til dem at de skal op i energi, med fare for at de bliver overentusiastiske og bliver anmassende.

Vores velmenende råd har ikke en god effektiv virkning.

Men hvad ville du sige til at få nogle enkle råd, som virker?

Kunne du tænke dig at blive udstyret med en førstehjælpskasse i mundtlig kommunikation?

Med den kan du hjælpe dine kolleger eller din onkel til at blive bedre talere. Samtidig kunne det jo være, at du selv fik noget at tænke over.

Der er tre ting er som er vigtige, når vi kommunikerer mundtligt med hinanden. De er grundlaget for at vi har tillid til hinanden og at vi kan blive overbevist af budskabet.

Det er nærvær, troværdighed og autenticitet.

Grundlæggende handler det om at formidleren skal tage det fysiske ansvar for at tage andre folks tid.

Men kan det trænes? Bliver man ikke manipulerende og netop ikke autentisk, hvis man træner stemmeføring og kropssprog for at kunne overbevise andre i mundtlig kommunikation?

Det handler om at træne det på den rigtige måde. Det sker ved at kombinere det fysiske udtryk med den bagvedliggende tanke.

Hele udgangspunktet for at skabe troværdighed er en fuldstændig inddragelse af den fysiske fremtoning og tilstedeværelse. Og samtidig kombinere det med en klar hensigt. Tanke og fysik skal være en helhed.